op de finca van Don Emilio - Reisverslag uit Puerto Quito, Ecuador van Maikel en Karlijn - WaarBenJij.nu op de finca van Don Emilio - Reisverslag uit Puerto Quito, Ecuador van Maikel en Karlijn - WaarBenJij.nu

op de finca van Don Emilio

Door: Karlijn en Maikel

Blijf op de hoogte en volg Maikel en Karlijn

12 November 2006 | Ecuador, Puerto Quito

Woensdag 8 november
Vandaag weer naar de finca, we komen iets meer aan werk toe. We vullen zakjes met aarde waarin zaadjes geplant kunnen worden. Een aantal van deze zakjes is bestemd voor Don Emilio zelf, hij wil wat bomen kweken die goed hout opleveren. Hier wordt voor de huizen veel hout gebruikt. De benedenverdieping wordt gemetseld en hier bovenop wordt met hout verder gebouwd.
Het grootste deel van de zakjes is echter bestemd voor het herbebossingsprogramma. Er worden dan boompjes van enkele decimeters hoog uit het bos van Don Emilio gehaald. Deze boompjes staan vlak onder de moederboom en hebben hierdoor te weinig licht om te kunnen groeien. Deze boompjes worden opgekweekt en als ze groter en sterker zijn in gebied geplant waar ontbossing heft plaatsgevonden.
In de zakjes die we vandaag vullen stoppen we een zaadje van de boomsoort die geschikt is voor houtproductie, we dekken de zakjes af met bananenbladeren zodat het goed gaat broeien en de zaadjes snel ontkiemen.
Ook deze dag krijgen we weer veel fruit aangeboden. Het is hier heel mooi en rustig maar een voldaan gevoel krijgen we nog niet echt. ´s middags is Maikel naar de kapper gegaan, voor het inmense bedrag van 2 dollar heeft hij weer een kort koppie.
Verder hangen we lekker in de hangmatten bij Edwins huis.
Donderdag 9 november
Er is sinds woensdag geen water in het huis van Edwin, daarom nemen we een handdoek mee om in de rivier op het land van Don Emilio na het werk te kunnen badderen. Bij het dorp loopt een grote rivier maar stroomopwaarts zijn er enkele dorpjes. Hierdoor is de rivier niet meer superschoon. Veel mensen wassen zichzelf en hun kleren in de rivier, en wat gebeurt er hier met het riool…… Stroomopwaarts bij de rivier van Don Emilio zijn geen dorpjes, en is het water nog mooi schoon. Maar voor het badderen kan beginnen moet er eerst nog wat gewerkt worden dachten wij. Don Emilio denkt hier anders over en neemt ons mee voor een wandeling door zijn primaire (=door mensen onaangetast) bos. De manchette gaat mee om een weg te kunnen banen tussen de mooi bomen en planten. We doorkruisen een aantal mooie beekjes en zien de meest uiteenlopende bladvormen en nervaturen. Sommige bomen zijn bijna 1000 jaar oud. Na deze wandeling is het alweer tijd voor de lunch die we meegekregen hebben vanuit het restaurantje. Na een uiltje geknapt te hebben in de hangmatten is het tijd om naar de rivier te gaan. Met biologisch afbreekbare zeep in de aanslag gaan we de rivier in. Heerlijk gebadderd. Als we teruglopen ziet Karlijn nog een slangetje vlak naast het pad, rood met zwarte banden. Wat een schrik! Het blijkt een koraalslangetje te zijn.
´s nachts worden we opgeschrikt door 2 mannen die Edwin aan het roepen waren. Toen 1 van de Duiters die ook bij Edwin woont opendeed bleek het Darwin (van de jardin) met een vriend te zijn, straalbezopen. Die hebben onder het genot van nog wat rum-colaatjes muziek geluisterd totdat ze in slaap vielen op de bank. Erg prettig zo midden in de nacht….
Vrijdag 10 november
Wederom op weg naar de finca, dit keer echter zonder onze grote vriend Don Emilio. Vandaag weer eerst de kleiige grond malen totdat het goed fijn is en dan daarmee de zakjes vullen. We plukken zelf het fruit uit de bomen. Met een lange stok met een soort haak eraan kan je sinaasappels en mandarijnen uit de boom trekken. Toen we op weg waren naar een lekker banaantje zagen we een mooi felrood kikkertje.
Ook vandaag weer badderen in de rivier. Het had ´s nachts flink geregend en het water van de rivier stond een stuk hoger, en was wat kouder!
Als we warm en bezweet zitten uit te puffen van het fietstochtje van de finca naar het dorp zien we een pickup het dorp inrijden met 2 mannen in de laadbak die een slang van 2,5 meter hadden. Het bleek een matacaballo te zijn (boa constrictor) die ze in het bos rond het dorp gevonden hadden.
Zaterdag 11 november
Ook vandaag is voor ons een werkdag. We gaan deze keer met de taxi naar de finca, van het fietsen op een hele kleine slechte fiets heeft Karlijn wat last van haar knie gekregen en wil daarom even niet meer fietsen. We vullen weer zakjes en eten weer fruit. ´s middags lopen we terug naar het dorp.
Normaal gesproken is zaterdag geen werkdag. Maar omdat Edwin voor ons een leuk tripje naar een primair bos aan de kust (met bijv apen) heeft geregeld werken we komende week niet veel. Daarom werken we zaterdag wel om dit een beetje te compenseren. Dinsdag zullen we met bioloog Raul en een Zwitsers stelletje vroeg weggaan met de bus of met een prive-camionetta. We rijden dan een uur of 5 naar het noordwesten. Daar is een mooi gebied dat helaas nog geen nationaal park is. Het gebied wordt echter meer en meer ontdekt door houtkappers. Het geld van onze trip draagt bij aan de bescherming van het gebied doordat bioloog Raul met de opbrengst van de tripjes steeds weer een paar hectares aankoopt. Als we daar aankomen zullen we lopend (met baggage) naar het huis gaan waar we 3 nachten zullen slapen. Als we geluk hebben zijn er paarden om onze spullen te dragen, het zal een wandeling van ongeveer 2 uur zijn. We nemen alleen de nodige baggage mee, de rest bl¡jft bij Edwin. Woensdag en donderdag zullen we dan door het gebied lopen waar we hopelijk apen (en nog veel meer moois)zullen zien! Voor de Duitse jongens die hier zitten was dit hun mooiste trip. Vrijdagochtend gaan we weer naar Puerto Quito, daar slapen we dan 1 nachtje. Zaterdag gaan we dan naar Quito, en daar vanuit gaan we maandag naar de jungle, veel avonturen voor de boeg!!!

• 12 November 2006 - 18:57

Martijn:

eeeeeey:)

vermaken jullie jezelf nog? Maikel stappen in Aspen Valley was gisteren erg leuk zonder jou. dus je mag daar blijven als je wilt :)

Ma vroeg of je een paar ecuadoriaanse muziekinstrumenten mee zou kunnen nemen voor haar. Ze wil daar zelf wel voor dokken opzich als het niet superprijzig is.

hou vol daar, en tot in december.

tijn

• 13 November 2006 - 10:34

Theo:

Zoveel biologie...
    levert dit geen studiepunten op ???

Maikel, staat goed, dat korte koppie.

• 13 November 2006 - 15:54

Matthijs:

Erg leuk verhaal en ook weer leuke foto's...

erg veel plezier verder

Groet,

Matthijs

• 13 November 2006 - 16:08

Annette:

Weer geweldig verhaal.De foto's worden steeds griezeliger.Karlijn zulke grote messen passen niet in de keukenla hoor.

• 13 November 2006 - 20:02

Hannie:

Deze week weer helemaal bij gelezen. Zo'n herfstvakantie is leuk, maar er blijft dan wel zoveel werk ( o.a stapels post) liggen op school dat het daarna even heel druk is --> ik had alleen even de foto's bekeken --> wat een pracht!!
    Mooie ervaringen die jullie daar op doen, maar af en toe misschien ook wat frustrerend. Ik denk dat ik soms wat frustratie hoor over het werktempo ( tenminste aan de ene kant)--> zo kom je toch niet echt verder denken jullie volgens mij af en toe... maar ja, wat is verder???
    Houd je haaks, geniet er van en tot horens.
    Hannie
    PS Ik heb er een nichtje bij. Ze heet Zoe ( met twee puntjes op de e, maar toen ik dat probeerde te typen, verdween de hele tekst --> dit is de 2e versie.

groet.

• 15 November 2006 - 09:43

Marisa:

Hey chikie!
    Alles goed daaro? Zo te horen heb je het erg naar je zin! Wordt heel erg jaloers als ik al die mooie foto's zie! Ik ben weer terug uit Roma. Helaas, zit mijn avontuur erop! Het was fantastisch. Alle details hoor je snel!

Dikke kus van mij!

• 17 November 2006 - 17:32

Esther:

Hey maikel, zo te zien heb je het kei leuk daar! mooi zo! Super mooie foto's alleen die sandalen die je aan hebt zien er niet uit haha! sorry... daag, groetjes aan Karlijn!

• 17 November 2006 - 19:43

Antonio:

hoezo sandalen zien er niet uit,denk je esther dat in ecuador sneeuwlarsen aan hebben?

• 18 November 2006 - 00:12

Karlijn:

Het werken is inmiddels alweer een beetje vergeten. We zijn namelijk naar een primair bos (regenwoud)geweest. Een trip georganiseerd door een erg geinteresseerde en geinformeerde bioloog. Brulapen gezien, prachtige toekans en andere vogels, schitterende planten, giftig slangetje, gebadderd in rivieren. Het hele verslag komt snel! Morgen (zaterdag) naar Quito, ook zin in, weer even in een moderne stad.
    PS Maries: heb zin om al je verhalen te horen! Niet binnen een maandje weer teruggaan he?!

• 18 November 2006 - 00:23

Maikel:

HoiHoi Iedereen,
    We zijn weer terug van een paar avontuurlijke dagen in de westelijke jungle!
    Het was super om daar rond te struinen tussen al die natuur. Veel verschillende dieren gezien. Brulapen vlakbij ons, toekans, slangen (& eieren) op een meter afstand en nog veel meer! Nah,goed dat had Karlijn allemaal al verteld. Het volledige verhaal komt later.

Eventjes reageren op de reacties

Martijn: Wees niet bang, ik ben over 3 weken pas terug. Nog even flink op stap en dan is het over met de pret! Dan gaat Maikeltje weer mee!
    Over die muziekinstrumentjes...Denk dat zoiets niet gaat lukken. We zitten al tot over onze oren in de bagage en de kilo´s. Zou zo snel ook niet weten of ik die in Quito kan bemachtigen. Verder gaan we alleen nog naar de oostelijke jungle en naar de Galapagos. Daar vind je zulke traditionele dingen zeker niet.

Theo: Bedankt voor het compliment! Ik kan er weer voor een aantal weken tegenaan met zo´n kort koppie. En zo wordt m´n nek tenminste lekker bruin ;-)

Esther: Die sandalen zijn hier helemaal hip joh! Ik hoor er al helemaal bij, haha! En je krijgt de groetjes terug van Karlijn.

Pa: Je hebt helemaal gelijk. Sneeuwlaarzen vond ik iets te warm. Vandaar die sandalen! Verder alles goed daar? Met ons in ieder geval wel! Morgen terug naar Quito. Dan maandag naar de jungle en de week daarna gaan we naar de Galapagos!!! Over 3 weekjes zijn we alweer terug. Groetjes aan ma & Dannie!!!